Monday, July 4, 2011

~Nasi Berlauk~



Nasi Berlauk atau orang kelantan cakap "nasi belauk" of course originated dari negeri kelahiranku.....kalu ikut di kampung pun jarang buat sbb nasi2 mcm ni banyak dijual di gerai2 dekat sana......tiap2 pagi leh cari macam2 original orang2 kampung buat seperti nasi dagang, nasi berlauk, nasi impit, laksam dan sebagainya......biasa mak selalu beli sebab dah tahu nasi2 mereka memang sedap....entah le sekarang ada lagi ke tak....dulu2 kalu soh bungkus ini le menu kegemaran aku selain nasi dagang dan nasi lemak versi orang sana......tak de tandingan lagi bagi aku makanan2 kat sana berbanding tempat2 lain......sbb tu kalu ada peluang balik kampung, wajib aku ronda cari makanan2 peberet aku ni buat lepas kempunan.....ooo aku sangat2 homesick.....

Ok le....resipi ni aku ceduk dari myresipi......cuma aku tak sukat....bahan2 mentah main campak2 aje.....biasa le malas.....nasi ni tak perlu banyak2 geng.....sorang2 je pun dah cukup....bagi aku dah cukup berselera.....tapi buat kali ni aku puas hati sangat2.....en hubby makan setakat alas perut yang lapar sbb stail gulai2 ni bukan peberet dia tp anak2 makan nasi bertambah2 masa bekpas tu...kalu tak jarang betul nak tambah2 nasi.....gulai tu kira sekali hadap kami anak beranak......dah abis lauk, kuahnya lak aku hirup.....alahai....best sungguh2......ilang kempunan aku.....



~Gulai Ikan Tongkol~

Ikan Tongkol - seekor ikan sederhana besar, dipotong2 dan direbus dengan 2 keping asam keping dan diketepikan

Bahan Dikisar
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
3 hiris nipis lengkuas (agak2 ya)
2 cm kunyit hidup + 1 sudu kecil serbuk kunyit
2 biji cili padi (aku guna yang hijau)

Kisar bahan2 di atas hingga lumat.

1 kotak santan + 2 kotak air (sukat dengan kotak santan)
1 sudu kecil cili boh
3 batang cili hijau
Timun batang (aku tak guna)
Garam/Gula
Masukkan santan ke dalam periuk bersama2 dengan bahan2 kisar tadi + cili boh.  Biar panas dan kemudian masukkan ikan tadi.  Bila sudah mendidih, masukkan lada hijau bersama garam + gula jika perlu.  Kacau selalu dan jangan biar pecah minyak.  Angkat bila kuah sudah sikit pekat.  Hidangkan bersama sambal lada dan nasi putih untuk sarapan.  Walla!!



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...