Monday, February 21, 2011

~Fresh HomeMade Strawberry Jam~

Strawberry stok dr CH dah merah menyala....nak kena cepat2 proses takut nanti rosak pulak kan...buat rugi je.....so aku mmg dah planning nak buat jem stoberi......fresh homemade....sedappp......rasa2 belum ada lagi dlm etnry sebelum nih....kalu ada pun tak pe le.....redah je.....meh le buat sendiri.....tak de pengawet dan sebagainya....lagi sedap dari jem beli....hehe......

Jom tengok apa bahan2nya yang mudah ni:-

~HomeMade Strawberry Jam~

800 gm buah stoberi - basuh dan belah dua je
500 gm gula castor
2 sudu besar jus lemon



Gaulkan buah stoberi tadi dengan gula di atas dapur dengan api yang perlahan.  Gunakan pan yang luas permukaannya.



Bila gula dah hancur, masukkan jus lemon tadi.....kacau dan boleh le mash sikit2 buah stoberi guna garpu je......tak payah overdone...sbb kita nak buah tu masih ada dalam jem nanti.....




Orait....jem dah masak......boleh agak2 kepekatan tu....tak payah masak sehingga terlalu pekat sbb nanti bila dah sejuk, ia akan semakin berjeli....tak payah nak guna pectin.....sejukkan terlebih dahulu....



Tried and tested.....



Dapat separuh botol je....maklum le.....homemade.....simpan elok2....letak dlm peti ais.....

2 comments:

Anonymous said...

Kak susahla nak baca dengan background kat belakang tu...

BATRIESYIA-HOMEMADE said...

akak dah buang dah....itu yg heran tu....sbb akak view dr komputer akak x nampak line2 tu blocking posting akak.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...