Thursday, July 15, 2010

~Ubi Keledek Goreng~



Menghabiskan sisa2 baki ubi keledek yang masing tinggal.....belinya cuma sedikit tapi part nak menghabiskan....alahai....lama betul.....kejap x de masa, kejap rasa malas.....lepas dah pass kat orang separuh, masih ada yang tinggal.....separuh dah rebus buat makan2 masa santai....ada lagi lak baki.....hmm.....teringat lak lama tak makan goreng ubi.....tiap kali balik petang2 lepas opis, pakcik yang dok jual pisang goreng ngan ubi pun elok2 je tutup kedai.....tak pernah sempat nak tunggu aku lalu dulu......

Jadi kes kempunan punya pasal, buat je le sendiri.....nasib badan le kan.....malas pun tolak tepi je le karang x pasal2 ubi2 aku tu naik pucuk.....hahaha......resepi secara asasnya aku guna resipi K Lieza.....tp biasa le....part sukat2 ni aku malas nak buat, so campak2 je.....yg nak makan pun aku je......bukan orang lain pun.....

Meh le makan....petang2 kena lak time hujan syok le pulak makan......kebetulan masa buat tu, anak dara bawak kawan2 dia main kat umah.....abis dia ngap ngan kawan2 dia le pulak.....ubinya pun cuma ada 5 ketul je.....tp berlambak lak bila aku dah goreng....sbb aku suka potong nipis2 so bila makan krup krap krup krap je......

Ubi Keledek Goreng

Ubi keledek secukupnya (dihiris sesuka hati)
1 cawan tepung beras
1/2 biji telur
Sedikit air kapur
Sedikit serbuk kunyit
Sedikit garam
Air secukupnya

Campur semua bahan, jangan pekat nanti bila dah sejuk adunan jadi liat pulak.....pastikan kacau rata.  Panaskan minyak, dah panas gorengkan ubi tadi hingga keemasan.  Alaskan dengan tisu dapur untuk menyerap minyak bila diangkat nanti. 


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...