Tuesday, October 20, 2009

~Asam Pedas Ikan Patin~



Aku mmg suka sangat makan asam pedas.....apa lagi kalu lauknya ikan patin......tapi aku tak bape nak lalu kalu gulainya campur ngan tempoyak.....mmg boleh mati selera aku tiba2......nak dijadikan citer, aku dpt ler beli ikan patin ni kat alor star mall......sedap ikan ni, tak mcm ikan yg biasa aku makan sedikit berderai dan lembut, yg ini rasanya mcm ikan2 biasa......tak muak ler makan.....tapi, tak ada dlm stok daun kesum atau pun bunga kantan lak......memandangkan aku dah teringin nak makan, maka proses tetap aku teruskan gak.....dengan cara aku yang simple aje....

Asam Pedas Ikan Patin

3 keping ikan patin (dah potong2 ni ya)

Dikisar bersama:
3 sudu besar serbuk lada kering
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
2 sudu besar serbuk kunyit
Air secukupnya utk mengisar

2 cawan air asam jawa
Air secukupnya
Garam/Gula/Perasa
Timun batang

Tumiskan bahan kisar tadi hingga pecah minyak. Masukkan air asam jawa dan air secukupnya. Bila mendidih, masukkan ikan tadi dan biar hingga masak. Kemudian baru masukkan timun batang, garam, gula dan perasa secukupnya.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...