~Pulut Mempelam Harum Manis~


Meh.....meh....makan pulut.....sekarang dkt Perlis ni Pesta Harum Manis......pada 9 & 10 Mei ni akan berlangsung Pesta Harum Manis ni di tapak pertanian bukit bintang......ladang pokok harum manis.....



Dekat Perlis ni mmg merata2 ler ada jual skrg ni......tp yang ini hasil dr pokok sendiri....buah sulung.....w/pun kata orang pokok ni tak berapa nak menjadi kalau musim hujan tp alhamdulillah ler, sumer buah2 yang ada w/pun tak dibalut, bila dah peram, dah masak....sumer elok2 jer tak buruk langsung....... jadi dapat ler merasa buah sendiri makan dengan pulut ni......yg ini hasil pestime peram....

**Ini belum peram lagi ni......buah second round & last....

Pokok Mempelam Epal ni lak baru kali kedua berbuah.....tp ini kira last ler buah dr pokok ni sbb smlm dah kutip2 sumer buah dan pokoknya kita nak tebang nanti sbb dpt serangan ulat bulu ler pulak.....eee.....geli geleman tengok ulat.....patut ler tengok sebelah pokok abis dogol daun2nya.....tak perasan lak selama ni.....bila nak ambik buah nak makan baru sedar rupanya ada berpuluh2 ulat bulu dkt situ.......sayonara kat buah peberet kita ni......nampak gaya terpaksa tanam semula ler nanti.....


Manakala ini pulak buah jambu dari pokok kita gak.....rendang jer pokoknya.....sedekah dr jiran pokok ni lebih kurang 2 tahun lepas......skrg baru lebat buahnya....bila dah lebat tak sempat pulak nak makan......penuh buah jatuh kat tanah.....sayang ler pulak.....nak pelawa jiran2 pun dia orang sumer ada gak pokok ni....maklum ler .....pokok tu pokok sedekah......jadi sumer org ada tanam.....hehe.....

2 comments:

@zura said...

Kak ninaaaaaaaaaaaa... adeyhhh meleleh ayaq liur tgk buah tu... sampai ati nk mau pos ke sini... huhuhuhuh... kempunan 'baby' dlm peyut nie... ;)

@zura said...

akakkkkkkkkkkk... sampai ati x nak pos buah tu ke sini... kempunan laaa 'baby' dalam peyut zura nie... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...