Monday, October 8, 2012

~It's Pavlova~


Lama betul saya menangguhkan hasrat untuk membuat pavlova.....walaupun selalu ada lebihan putih telur di dalam simpanan, tapi saya mmg sengaja melambat2kan untuk membuat pavlova ini....ada banyak sebab menjadikannya tertangguh.....walaupun ini adalah sejenis dessert paling mudah yang saya tahu.....tapi dek kerana terlalu banyak pantang larang, saya jadi kurang berminat hendak membuatnya....sehingga seorang kawan urge saya untuk cuba membuatnya, siap menyerahkan sesalinan resipi untuk saya cuba.....demi beliau, saya gagahkan diri harus mencubanya juga......


Sekejap saja masa diambil untuk menyiapkannya, cuma masa nak membakar mmg memakan masa, tak padan dengan saiz pavlova yang kecik sahaja.....tapi saya tak ingkar proses nak membakarnya dengan menaikkan suhu atau sebagainya.....tetap slow n steady.....


Just some simple ingredients.....part resipi ada yang saya ingkar....mintak ampun.....tp mujur le menjadi....saya malas nak cukupkan sukatan putih telur, jadi saya guna apa yang ada saja.....

PAVLOVA
UPDATED
(10 Oktober 2012) by request

100 gm putih telur
180 gm gula castor
1/2 sudu teh tepung jagung
1/2 sudu teh cuka buatan
1/2 sudu teh esen vanila

Mix putih telur dengan gula castor hingga kental.  Masukkan tepung jagung, cuka dan esen dan putar lagi hingga kental.  Bakar di dalam oven dengan suhu 120'C sahaja selama 1 jam.  Bila dah masak, tutup api dan biarkan pavlova di dalam oven selama 1 jam lagi sebelum dikeluarkan. 

Untuk topping boleh guna whipped cream dan buah2an yang masam sedikit so balance rasa manis pavlova tersebut.


It cracked.....hubby tanya "nape crack?".....well....namanya pavlova....so it is supposed to crack hehe....








Apa boleh cakap.....saya tak makan makanan manis2 mcm ni tp yang ini bila combine dengan topping n fruit (kebetulan ada stok stoberi n kiwi....itu yang saya cepat2 kayuh buat pavlova)...mmg kena sangat2....cumanya terbalik le pulak anak kecik saya tak suka part marshmallow tuh....dia lebih suka part yang crunchy tu sebab lebih manisnya.....

1 comment:

Anonymous said...

kak nina, nak minta resepi boley ke??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...